Introducere
Ultima actualizare: 09 iulie 2021
Analizele cuprind toate datele pe București.
Evaluarea Națională 2021 s-a încheiat, pentru unii mai bine, pentru alții mai puțin bine… Stresul s-a mutat acum mai mult pe capul părinților….
Având și noi prieteni implicați în acest proces, am încercat să construim o unealtă de analiză, care să permită aflarea unor răspunsuri mai clare, chiar dacă sunt (ÎNCĂ !) aproximative, despre impactul notei și a poziției obținute în șansele de admitere la liceul și specializarea visată de copii sau dorită de părinți.
Acest articol are drept ilustrații grafice câteva elemente de vizualizare statică extrase din aplicația dinamică făcută în Qlik™, pe care am construit-o, plecând de la datele publicate de Ministerul Educației și pe care… ne-am cam luptat să le putem colecta și pune cap la cap.
Scurt reminder pentru cei de la Ministerul Educației: România este (din 2012 !) semnatara a cartei Open Data Gov și era nu doar frumos să publicați rezultatele și într-un format ușor prelucrabil, la opendata.gov.ro și pe site-ul propriu).
Dacă nu ați parcurs și celelalte noastre postări de blog pe tema analizei rezultatelor la Evaluarea Națională 2021 din București, aveți aici link-urile către întreaga serie:
Art. 1: https://qqinfo.ro/analiza-in-qlik-rezultate-evaluarea-nationala-2021-pt-admiterea-la-liceu/
Art. 2: https://qqinfo.ro/analize-sanse-la-evaluarea-nationala-si-actualizari/
Art. 3: https://qqinfo.ro/analiza-qlik-rezultate-finale-evaluarea-nationala-2021-bucuresti/
Mulțumiri celor câțiva părinți interesați, care ne-au sugerat surse de date suplimentare față de ceea ce găsisem noi de capul nostru.
Am folosit 5 seturi de date:
- 2 oferte de locuri ale liceelor, publicate în broșuri PDF, în 2021 și 2020 (și convertite în Excel la Adobe în site);
- 2 seturi de date cu rezultatele inițiale la EN 2021 și 2020;
- 1 set de date cu rezultatele repartizării finale din 2020.
Interpretările pe care le vom face în acest articol pleacă de la premiza că distribuția capabilităților și a rezultatelor candidaților între generații, în condiții de testare echivalentă, ar trebui să fie destul de similară. Având în vedere însă, natura umană și fenomenele de avalanșă socială ce pot fi, în ziua de azi, catalizate de Social Media mai mult ca oricând, nimeni nu cred că poate garanta sau infirma apariția unor tipologii noi în rezultatele, comportamentul și deciziile din acest an.
Plecăm însă de la premiza că obiceiurile se vor păstra (rațional și emoțional), doar recalibrate la greutatea testelor din acest an și la noua curbă de distribuție a rezultatelor (asemănătoare, dar ușor decalată în jos ca note, în special în prima parte a clasamentului).
Disclaimer: toate analizele făcute sunt cu titlu informativ, fără niciun fel de garanții explicite sau implicite legate de corectitudinea datelor și prelucrărilor.
NU recomandăm luarea de decizii de depunere a candidaturii exclusiv în baza acestor informații !
De remarcat diversitatea de analize disponibile (și ce prezentăm nu se vrea, nici pe departe, exhaustiv!)
Această analiză este oferită cu titlu gratuit și demonstrativ, pentru a oferi o imagine (e drept, parțială), atât autorităților, cât și companiilor, despre capabilitățile de procesare și vizualizare pe care o platformă de business intelligence (în particular, în acest caz, Qlik Sense™) le poate oferi.
Încurajăm vizitatorii să acceseze aplicația și să testeze interactivitatea și opțiunile variate de navigare.
În cazul în care apar suprapuneri de folosire a utilizatorului oferit, puteți solicita pe email utilizatori și parole suplimentare la adresa office@qqinfo.ro.
Analiză rezultate comparate 2021 versus 2020
2021 a înregistrat o populație de elevi mai puțin generoasă. Numărul de candidați din București este mai redus în anul curent cu peste 4000 de candidați față de anul anterior.
Dealtfel, și numărul de locuri oferite de liceele din București în acest an a fost semnificativ mai mic, deși scăderea nu este la fel de dramatică.
Mediile din 2021 sunt, în general, mai mici decât cele obținute în 2020, fapt ce este amplificat, în zona notelor de la 8 în sus și de scăderea populației școlare.
Dar, chiar și după o ajustare procentuală la totalul populației, tot rămâne o diferență semnificativă de note mari !
UPDATE: Rezultatele prezentate aici sunt de după contestații, dar încă nu includ și rezultatele tranșei a 2-a de testare.
Toate detaliile din această secțiune, le găsiți actualizate în analiza dinamică făcută de Qlik™ (graficele au fost extrase din pagina 1). Adresa și credențialele de acces sunt precizate în finalul articolului.
Pentru cei interesați de o anumită zonă specifică a notelor, toate graficele sunt, de fapt, interactive. În plus, se poate alege și lățimea dorită a intervalelor de analiza… Mai jos, este o exemplificare mai detaliată, cu graficul distribuției notelor peste 8 cu lățimea de 0.1 a intervalului.
Analiza interactivă este disponibilă într-un format mai ușor de comparat în pagina 1.2 de analiză:
Mutarea analizei în Ranking, în loc de notă
Având în vedere deviația semnificativă a Rank-urilor pe medii în acest an față de anul trecut, recomandăm conversia analizelor din note în Rank-uri (poziții în clasamentul general).
Mai jos, aveți analiza mediilor EN 2021 și 2020 pe Rank-uri de note. Zona de sus a fiecărui grafic de mai jos este un detaliu cu primele peste 4000 de poziții ale clasamentului bucureștean, iar în graficul de jos cu aceeași culoare se poate vedea distribuția pe întregul eșantion de rezultate.
Analizele de aici au fost extrase din pagina 3 a analizei dinamice în Qlik™. Tot acolo veți găsi valorile actualizate după fiecare nou update de rezultate.
Impactul contestațiilor în rezultatele din 2020 versus 2021
Contestațiile cu rezultat favorabil au fost într-un număr extrem de mic în anul 2020 (numai 20 de elevi au obținut, după contestație, o medie finală peste 9.10 !).
În ceea ce privește situația din anul 2021, ne-a atras atenția faptul că un număr impresionant de 2127 de elevi au acumulat o medie la Evaluarea Națională mai mare decât cea obținută înainte de contestații. Și acest lucru a avut un impact semnificativ în Ranking-uri. Unii elevi au obținut o medie ce i-a ridicat cu peste 2000 de poziții în clasamentul realizat după contestații!
În general, contestațiile de la Matematică au ridicat notele la proba respectivă cu cel mult 0.50 puncte, dar rezultatele la contestațiile de la proba de Limba și Literatura Română au avut un impact considerabil în rezultatele finale. Am identificat elevi ce au obținut note la Română cu peste 1 punct mai mari după contestații.
Bineînțeles că se poate specula pe marginea acestei schimbări importante de rezultate în urma contestațiilor, unde cel puțin 2 argumente pot fi invocate:
– ieșirea ministrului Educației care a îndemnat corectorii de la contestații la „înțelegere” și nu la corectitudine , creând astfel un dezavantaj pentru cei care au fost evaluați în prima etapă fără respectiva „înțelegere”.
– schimbările semnificative apărute în modul de evaluare din acest an nu au fost suficient de bine asimilate de corpul profesorilor corectori.
Impactul Provincialilor în rezultatele din 2020
În 2020 au fost repartizați în liceele bucureștene câteva mii de elevi din afara liceelor bucureștene, dintre care peste 1500 din Ilfov și peste 400 din Giurgiu.
Însă, impactul modificării clasamentelor dat de acești copii nu a fost extrem de semnificativ în zona de top (au intrat în primii 1250 doar mai puțin de 25 de elevi din afara Bucureștiului).
Graficele de mai sus au fost extrase din pagina a 8 – a analizei dinamice în Qlik.
Oferta comparativă a liceelor (2021 versus 2020)
Aveti mai jos o perspectivă generală a numărului de locuri și clase oferite în București. (Mai multe in pagina 4).
Iar în reprezentarea de mai jos este un tabel interactiv, valorile schimbându-și fundalul în funcție de poziția din clasamentul definit de selectoarele intitulate “Nr. Top Licee” și respectiv “Alege Nr. Top Licee”. În exemplu selecția este realizată pe primele 10 licee și se poate observa faptul că mediile de admitere din anul anterior sunt mai mari pentru oferta de licee din 2021 față de 2020. Altfel spus, în anul 2020 elevii din București au intrat la liceu cu medii mai mari decât cei care s-au înscris la liceu în anul 2019. Intensitatea culorii de fundal a fiecărui rând este asociată cu ultima notă de intrare din topul definit, prin modificarea cursorului.
Tabela de mai jos a fost extrasă din pagina 9, din analiza dinamică făcută în Qlik.
Numărul de licee incluse în top poate fi modificat din cursor sau prin opțiunile oferite de butoanele
Analiza comparativă a rezultatelor pe Scoli de proveniență (2021)
Definirea unui clasament pe școli de proveniență poate naște multe discuții, dar statisticienii folosesc de obicei Mediana drept criteriul esențial. Se evidențiază astfel, poziția Mediei EN obținută de al 50%-lea elev din Școala de Proveniență.
Mai jos, sunt vizibile top 60 licee dpdv mediana Mediei la Evaluarea Națională 2021, vizualizarea incluzând și alte elemente legate de statistica obținută de fiecare școală în parte, inclusiv evidențierea excepțiilor (outlier-ilor) cu buline albastre, precum și a fractilelor de 1%, 25%, 75% și 99% din populație.
Cu cât barele sunt mai strânse, Școala a avut elevi cu Medii EN mai apropiate, iar cu cât sunt mai late pe verticală, rezultatele elevilor sunt dispersate pe o plajă mai mare de Medii EN.
I-am exclus din analiză pe cei care nu s-au prezentat.
Am folosit o denumire prescurtată a tuturor școlilor, formată din primul și ultimele 2 cuvinte din denumirea oficială a fiecărei școli, pentru a crește lizibilitatea.
Am remarcat Colegiul Tudor Vianu din nou pe prima poziție, (deși mulți consideră Colegiul Sf. Sava sau, mai nou, chiar și Colegiul Gheorghe Lazăr, mai sus !), precum și singura școală gimnazială în top 10: Școala Ion Heliade Rădulescu.
Dacă tot am făcut o demarcație între școlile gimnaziale, colegii și licee, iată și o statistică consolidată pe tipul de școală (Lauder este singurul „Complex Educațional”).
Analizele din acest capitol sunt în pagina 3.1.
Analiza detaliată a rezultatelor Evaluării Naționale, inclusiv cu școala de proveniență
În tabelul de mai sus, poate fi consultată evidența rezultatelor indivudale ale fiecărui candidat, inclusiv pe școli de proveniență.
În coloana “Nr. Candidati In Rank” apare numărul de candidați care au aceeași Medie EN din rank-ul de apartenență cu elevul.
Analiza repartizărilor din 2020
În pagina a 6-a din aplicație am inclus un tabel în c,are sunt sintetizate rezultatele obținute de elevi în anul 2020 la Evaluarea Națională, dar și mediile de admitere calculate în baza mediilor de absolvire și mediilor obținute la Evaluare. Valorile din tabel sunt ordonate în exemplul de mai jos, după media la Evaluarea Națională. Toate tabelele sunt de fapt interactive, iar orizontul de analiză se poate restrânge prin realizarea de selecții, prin intermediul iconiței sub formă de lupă din partea dreaptă a fiecărei coloane.
Notă: Am remarcat că, pe total București, numărul de locuri a scăzut cu un procent destul de mic, în comparație cu numărul de candidați înscriși.
Dar pentru analiza Rank-ului până la care sunt repartizați pe un profil, va trebui să țineți cont de procentul de scădere aferent liceului și specializării de interes.
Recomandăm pagina 7, în care găsiți, în analiza interactivă Qlik™, comparația dintre numărul de clase și locurile oferite de fiecare liceu pe fiecare profil.
Folosiți filtrele pentru a restrânge zona de căutare la zona de interes (profiluri/ licee/ etc.)
Acces la aplicația Qlik™ de analiză interactivă
Intreaga aplicație este disponibilă spre analiza aici:
https://qqtest.eu.qlikcloud.com/sense/app/aafcbf1e-40c9-4b0d-a2a0-35412fed1de2/overview
(folosiți utilizatorul en@qqinfo.ro cu parola Evaluare2021)
Pentru soluții QQinfo, accesați pagina QQsolutions !
Pentru informații despre Qlik™, accesați pagina qlik.com.
3 thoughts on “Analiza rezultatelor de la Evaluarea Națională 2021 pentru Admiterea la Liceu”