Qlik™ s-a focalizat în noua versiune de Qlik Sense™, lansată în septembrie 2020, pe câteva direcții:
- Analize vizuale îmbunătățite:
- Funcția de clusterizare (clasificare) K-Means
(ca parte din noul set de funcții de analize avansate – pentru Data Science) - Linii de referință avansate și comentarii în grafice cu linii sau bare
- Controale de animație a vizualizărilor
- Funcția de clusterizare (clasificare) K-Means
- Îmbunatățirea analizelor vizuale augmentate (AI):
- Insight Advisor Chat
- Business Logic
- 3 diagrame noi disponibile în Insight Bot
( grafice de clusterizare / de corelare / de control )
Îmbunătățiri ale vizualizărilor și funcțiilor
Funcția de grupare K-Means
Odată cu lansarea din septembrie 2020, au fost introduse în cadrul motorului asociativ Qlik Sense™ calcule analitice avansate, provenite din zona de Data Science.
Primele funcții disponibile permit gruparea datelor în clustere, pe baza similarității, folosind algoritmi de tip K-Means Clustering. Aceasta este o capabilitate valoroasă în detectarea fraudelor și segmentarea clienților, dar și în multe alte cazuri.
Clusterizarea K-Means permite atât identificarea apartenenței fiecărei entități analizate la un cluster, cât și identificarea poziției centroidului fiecărui cluster, ca o reprezentare mai sintetică a întregului grup de entități.
Clusterizarea se poate apela pe un spațiu bidimensional, mai ușor de reprezentat și de înțeles de mintea umană, sau se poate solicita o clusterizare într-un spațiu n-dimensional, apelând funcțiile respective specifice, după cum se poate vedea și în imaginea de mai jos.
În exemplificările din acest articol avem o vizualizare nor de date (scattered cloud), în care am reprezentat pe axe cele 2 măsuri, iar colorarea s-a realizat pe baza clusterizării în clase.
Alegerea si parametrizarea funcției de clusterizare se realizează în același mod cu definirea oricărei funcții de procesare din interfața Qlik. În acest caz, funcția de colorare aleasă a fost:
pick(aggr(KMeans2D(3,avg(AvgKillsPerGame),avg(Accuracy)),observation)+1, ’Novice’ , ’Good’ , ’Expert’ )
A fost decizia noastră, în apelul funcției, că ne dorim:
- împărțirea în 3 clustere/ clase,
- care sunt cele 2 măsuri pe care vrem să le folosim ca referințe în clasificare,
- precum și cum vrem să numim cele 3 clase
Editarea funcției de colorare se vede (în imaginea de mai jos) cum s-a făcut în panoul de editare al obiectului (dreapta), pe varianta de colorare pe o dimensiune calculată după formula de mai sus (Select dimension).
De reținut că toate funcțiile K-Means pot fi apelate în orice reprezentare grafică și tabelară din intefața Qlik™, nu numai în vizualizarea de tip Scatter Cloud, pe care am facut exemplificările de mai sus.
Qlik™ a anunțat pentru viitorul apropiat introducerea mai multor funcții de analiză avansată, despre care vă vom informa în articolele noastre viitoare, pe măsura apariției lor.
Linii de referință avansate
A fost adăugată capacitatea de a include și stiliza linii de referință pentru valori dimensionale în diagrame cu linii sau bare. Puteți astfel marca elemente dimensionale, cum ar fi datele de început și de sfârșit ale evenimentelor importante, sau alte referințe relevante, nu numai în mod grafic, ci adăugând și un text explicativ referințelor respective.
Controale de animație a vizualizărilor
Avem în Qlik Sense un nou obiect de control al animației, care oferă utilizatorilor posibilitatea de a anima evoluția datelor în timp, definind dimensiunea pe care selecția se va face animat pentru redarea în bucla de animație. Animația astfel creată controleaza afișajul tuturor obiectelor din pagină. În exemplul de mai jos se poate vedea cum evoluează, pe măsură ce se acumulează zile, numărul clienților, valoarea vânzărilor, clasamentul clienților, precum și cum se completează graficul (din dreapta jos), cu variația vânzărilor în timp.
Se poate controla și vizibilitatea pictogramelor de deplasare care apar peste diagrame și există câteva îmbunătățiri suplimentare de formatare și stilizare.
Analize augmentate îmbunătățite
Qlik™ septembrie 2020 pune un accent puternic pe capabilitățile lui Insight Advisor, aducând capabilități îmbunătățite de analiză augmentată, livrate în noile funcții Insight Advisor Chat și Business Logic de analiză vizuală bazată pe căutare dinamică.
Au fost îmbunătățite analizele bazate pe căutare textuală. Într-o aplicație Qlik Sense™ poți obține imediat răspunsuri la întrebări de business, folosind limbajul natural cu ajutorul analizei bazate pe căutare, Insight Advisor va genera automat cele mai relevante vizualizări și analize pentru utilizator, bazat pe procesarea limbajului natural. Cu fiecare versiune, Qlik™ continuă să adauge capabilități mai avansate pentru a aborda noi cazuri de utilizare.
Toate aceste capabilități funcționează împreună pentru a ajuta la accelerarea generării de grafice relevante, găsirea mai ușoară a răspunsului și pentru a aduce puterea analizei și utilizatorilor mai puțin sofisticați, permițând Insight Advisor să acționeze ca un asistent inteligent. Este disponibil și noul calcul de analiză avansată K-Means Clustering direct conectat cu motorul asociativ Qlik™ iar Insight Advisor poate genera acum mai multe tipuri noi de diagrame, care profită de funcții analitice avansate, cum ar fi cea de grupare K-Means, dar și de corelare. Aceste diagrame includ funcții de grupare, corelare și control.
Merită remarcată adăugarea noilor experiențe de analiză conversațională nativă (Insight Advisor Chat) pentru Qlik Sense™, și în cadrul Qlik Sense™ SaaS începând cu septembrie 2020.
În același context, dar pe dispozitivele mobile de format mic, este posibil să generați analize vizuale bazate pe căutare textuală , atunci când utilizați interfața browser-ului Qlik Sense™ Cloud
Insight Advisor Chat este o funcționalitate care oferă interpretarea în mai multe limbi a limbajului natural, înțelegerea intenției utilizatorului și, plecând de la acestea, crearea unei perspective de analiză vizuală a datelor. Simultan se creează automat și un text narativ al observațiilor relevante extrase automat de către motorul de conversație în contextul respectiv.
Insight Advisor Chat este disponibil în următoarele limbi: engleză, germană, spaniolă, franceză, italiană, japoneză, olandeză, portugheză braziliană, rusă, suedeză, chineză simplificată, poloneză, turcă, coreeană și chineză tradițională.
Mai mult chiar, utilizatorii pot ajunge direct în analize vizuale plecând de la o căutare textuală conversațională directă în HUB-ul Qlik Sense™ Cloud identificând nu doar grafice de interes, ci și aplicațiile și paginile din care fac parte aceste grafice, permițând astfel managementului să găsească informații adecvate chiar dacă nu știe exact unde să caute. Insight Advisor îți arată practic calea ca un asistent inteligent!
Pentru a extinde capabilitățile de interpretare ale lui Insight Bot, Qlik Sense™ Cloud Septembrie 2020 introduce și un nou concept numit Business Logic.
Această nou capabilitate vă permite să definiți noi reguli și metadate de înțelegere a termenilor de business specifici (inclusiv în română!), pentru a personaliza și ghida comportamentul Insight Advisor, atunci când utilizatorii generează insight-uri și interacționează conversațional cu acesta.
Business Logic aduce capacitatea de a grupa logic câmpuri, de a clasifica datele, de a specifica comportamentele implicite, de a defini relațiile preferate și multe altele. Utilizatorii pot crea perioade calendaristice speciale pentru a defini modul în care măsurile ar trebui filtrate, agregate și comparate, pe baza intervalelor de timp preferate și pot personaliza procesarea limbajului natural, inclusiv definirea regulilor de vocabular și a sinonimelor pentru o interacțiune mai naturală.
Mai jos puteți vizualiza și un video de 5 minute a celor anterior prezentate.
Pentru demonstrații mai detaliate ale noutăților, accesați următorul link: https://www.youtube.com/watch?v=HiOBJwUevs8.
Pentru mai multe informații despre această versiune și detalii despre toate funcționalitățile, puteți accesa următorul link: https://help.qlik.com/ .
Pentru a explora și descărca o aplicație cu noutățile aduse în ultimele 3 lansări Qlik Sense™ (aprilie, iunie și septembrie 2020), puteți folosi acest link: https://demos.qlik.com/qliksense/WhatsNew.
Iar pentru a vedea un index de vizualizări posibile la zi în Qlik Sense™, puteți folosi acest link: https://demos.qlik.com/qliksense/VisualizationShowcase.
Pentru soluții QQinfo, vă rugăm vizitați pagina: QQsolutions.
Qlik Sense™ septembrie 2020 este disponibil pentru descărcare aici: Qlik download site.
Vă recomandăm să urmați cele mai bune practici atunci când faceți upgrade la platformele Qlik™ (mai multe detalii pentru versiunea curentă găsiți aici: release notes).
Vă recomandăm să testați întotdeauna noua versiune mai întâi într-un mediu de test !
Pentru mai multe îndrumări de upgrade, accesați acest link: Qlik Sense™ Upgrade guide.
Pentru alte detalii despre Qlik™, accesați următorul link: qlik.com.