Business Intelligence – Istoria, prezentul și viitorul imediat

Conținutul pe scurt al paginii

Ce este Business Intelligence (BI)

Business Intelligence (BI) este o abordare tehnologică în analiza datelor și furnizarea de suport decizional pentru management. Ca parte a procesului BI, organizațiile colectează date din sistemele IT interne și din surse externe, le pregătesc pentru analiză, rulează interogări cu privire la date și creează vizualizări de date, tablouri de bord (dashboards) BI și rapoarte pentru a oferi rezultate analitice și informații practice oamenilor de afaceri, directorilor, managerilor și angajaților, pentru a-i asista pe aceștia în luarea deciziilor de business și planificarea strategică în cunoștință de cauză.

Scopul final al inițiativelor de BI este de a sprijini luarea de decizii de business mai bune, care  să permită organizațiilor creșterea veniturilor, îmbunătățirea eficienței operaționale și obținerea de avantaje competitive față de rivalii de afaceri. Pentru a atinge acest obiectiv, BI încorporează o combinație de instrumente de analiză, gestionare a datelor și raportare, plus diverse metodologii pentru gestionarea și analiza datelor.

Cum funcționează procesul de BI

O arhitectură de business intelligence include mai mult decât software-ul BI. Datele de BI sunt de obicei stocate într-un depozit de date construit pentru o întreagă organizație sau în ”data marts” mai restrânse, care dețin subseturi de informații despre business pentru departamente individuale și/ sau întreaga organizație, adesea ce au legături cu un depozit de date (data warehouse). În plus, ”data lakes” bazate pe clustere Hadoop sau alte sisteme care procesează un volum mare de date (big data) sunt din ce în ce mai utilizate ca depozite sau platforme de lucru pentru BI și date analitice, în special pentru fișiere de tip jurnal, date senzor, text și alte tipuri de date nestructurate sau semi structurate.

Datele BI pot include informații istorice și date în timp real colectate de la sistemele sursă pe măsură ce sunt generate, permițând instrumentelor BI să sprijine atât procesele de luare a deciziilor strategice, cât și cele tactice. Înainte de a fi utilizate în aplicații BI, datele brute din diferite sisteme sursă trebuie, în general, să fie integrate, consolidate și curățate folosind instrumente de integrare a datelor și de gestionare a calității datelor, pentru a se asigura că echipele BI și utilizatorii de afaceri analizează informații corecte și coerente.

De acolo, pașii din procesul de BI includ următoarele:

  • pregătirea datelor, în care seturile de date sunt organizate și modelate pentru analiză
  • interogarea analitică a datelor pregătite
  • distribuirea indicatorilor cheie (KPIs) și a altor informații către oamenii de afaceri
  • utilizarea informațiilor pentru a ajuta la influențarea și luarea deciziilor de afaceri

Inițial, instrumentele BI erau utilizate în primul rând de profesioniști BI și IT care conduceau interogări și produceau tablouri de bord (dashboards) și rapoarte pentru utilizatorii de afaceri. Totuși, din ce în ce mai mult, analiștii de business, directorii și angajații folosesc ei înșiși platforme de BI, grație dezvoltării instrumentelor de BI self-service și a instrumentelor de generare (data discovery tools) a datelor. Mediile BI self-service permit oamenilor de afaceri să interogheze date BI, să creeze vizualizări de date și să proiecteze singuri tablouri de bord (dashboards).

Programele BI încorporează adesea forme de analiză avansată, cum ar fi extragerea datelor, analiza predictivă, extragerea textelor, analiza statistică și analiza unui volum mare de date. Un exemplu obișnuit este modelarea predictivă care permite analiza de tip scenariu de business. În majoritatea cazurilor, totuși, proiectele de analiză avansată sunt realizate de către echipe separate de specialiști în data science (data scientists), statistici, modelatori predictivi și alți profesioniști calificați în analiză, în timp ce echipele BI supraveghează interogări și analize mai simple ale datelor de business.

De ce este important Business Intelligence-ul?

În general, rolul BI este de a îmbunătăți activitatea operațională a unei organizații prin utilizarea datelor relevante. Companiile care utilizează în mod eficient instrumente și tehnici de BI își pot traduce datele colectate în informații valoroase despre strategiile procesele lor de business. Astfel de informații pot fi apoi utilizate pentru a lua decizii de business mai bune, care cresc productivitatea și veniturile, ducând la o creștere accelerată a afacerii și la profituri mai mari.

Fără BI, organizațiile nu pot profita cu ușurință de luarea deciziilor bazate pe date. În schimb, directorii și angajatorii sunt lăsați în primul rând să ia deciziile importante din cadrul organizație bazându-se pe alți factori, cum ar fi cunoștințele acumulate, experiențele anterioare, intuiția și flerul. Deși aceste metode pot duce la decizii bune, ele sunt, de asemenea, expuse la potențiale erori și pași greșiți din cauza lipsei de date care stau la baza acestora.

Iată și un scurt video de prezentare despre BI și importanța lui.

Beneficiile BI-ului

Un program BI de succes produce o varietate de avantaje de afaceri într-o organizație. De exemplu, BI permite directorilor executivi și managerilor de departamente să monitorizeze continuu performanța afacerii, astfel încât să poată acționa rapid atunci când apar probleme sau oportunități. Analiza datelor clienților ajută la eficientizarea eforturilor de marketing, vânzări și servicii pentru clienți. Blocajele care ar putea apărea în lanțul de aprovizionare, producție și distribuție pot fi detectate înainte de a provoca daune financiare. Managerii de resurse umane sunt mai capabili să monitorizeze productivitatea angajaților, costurile forței de muncă și alte date despre forța de muncă.

În general, principalele avantaje pe care companiile le pot obține din aplicațiile BI includ capacitatea de a:

  • accelera și îmbunătăți procesul decizional
  • optimiza procesele interne de business (operaționale, financiare sau comerciale)
  • crește eficiența operațională și productivitatea
  • identifica problemele de business care trebuie soluționate
  • identifica tendințele emergente de business și de piață
  • dezvolta strategii de business mai puternice
  • crește vânzările și de a aduce noi venituri
  • avea un avantaj competitiv față de companiile rivale

Inițiativele BI oferă, de asemenea, beneficii comerciale mai restrânse – printre acestea, facilitând managerii de proiect să urmărească starea proiectelor de afaceri și organizațiilor să adune informații competitive asupra rivalilor lor. În plus, echipele BI, managementul datelor și IT beneficiază de business intelligence, folosind-o pentru a analiza diferite aspecte ale operațiunilor tehnologice și analitice.

Tipuri de instrumente și aplicații BI

BI combină un set larg de aplicații de analiză a datelor concepute pentru a răspunde diferitelor nevoi de informații. Cele mai multe sunt acceptate atât de software BI de self-service, cât și de platforme BI tradiționale. Lista tehnologiilor BI disponibile pentru organizații include următoarele:

Analiza ad hoc. Cunoscută, de asemenea, sub numele de interogare ad hoc, aceasta este una dintre elementele fundamentale ale aplicațiilor BI moderne și o caracteristică cheie a instrumentelor BI self-service (din generațiile mai recente). Este procesul de generare și executare a interogărilor pentru a analiza probleme specifice de business. În timp ce interogările ad hoc sunt de obicei create din mers, ele ajung deseori să fie rulate în mod regulat, rezultatele analitice fiind încorporate în tablouri de bord și rapoarte.

Procesare analitică online (OLAP*). Una dintre primele tehnologii BI, abordarea OLAP permite utilizatorilor să analizeze date de-a lungul mai multor dimensiuni, ceea ce este deosebit de potrivit pentru interogări și calcule complexe. În trecut, datele trebuiau extrase dintr-un depozit de date și stocate în cuburi OLAP multidimensionale, dar este din ce în ce mai posibil în zilele noastre să rulați analize OLAP, direct în baze de date columnare.

BI mobil. BI mobil face ca aplicațiile BI și tablourile de bord să fie disponibile pe smartphone-uri și tablete. Utilizate adesea mai mult pentru a vizualiza date sintetice decât pentru a le analiza în profunzime, instrumentele mobile BI sunt de obicei proiectate cu accent pe ușurința utilizării. De exemplu, tablourile de bord mobile pot afișa doar două sau trei vizualizări de date și KPI-uri, astfel încât să poată fi vizualizate cu ușurință pe ecranul unui dispozitiv de format mai mic.

BI în timp real. În aplicațiile BI în timp real, datele sunt analizate pe măsură ce sunt create, colectate și procesate pentru a oferi utilizatorilor o vizualizare actualizată a operațiunilor comerciale, comportamentului clienților,  piețelor financiare și a altor domenii de interes. Procesul de analiză în timp real implică adesea recepționare de date transmise în flux continuu și susține de obicei automatizarea unor decizii punctuale, cum ar fi scoring-ul pentru acordarea de credite, tranzacționarea acțiunilor , prevenția anti-fraudă a ordinelor de plată online și generarea de oferte promoționale specifice de interes personalizate.

Inteligența operațională (OI). Denumită și BI operațională, aceasta este o formă de analiză în timp real care furnizează informații managerilor și angajaților din prima linie în operațiunile de business. Aplicațiile OI sunt concepute pentru a ajuta la luarea deciziilor operaționale și pentru a permite o acțiune mai rapidă în cazul  problemelor identificate. De exemplu, OI ajută agenții centrelor de apeluri să rezolve problemele clienților sau ajuta managerii de logistică sa elimine blocajele de distribuție.

BI software-ca-serviciu (SaaS). Instrumentele SaaS BI utilizează sisteme de cloud computing găzduite de furnizori pentru a oferi utilizatorilor capacități de analiză a datelor sub forma unui serviciu care are de obicei un preț de tip abonament. Cunoscută și sub denumirea de cloud BI, opțiunea SaaS oferă din ce în ce mai mult suport multi-cloud, care permite organizațiilor să implementeze aplicații BI pe diferite platforme cloud pentru a satisface nevoile utilizatorilor și pentru a evita blocaje din partea anumitor furnizori de soluții BI.

BI sursă deschisă (OSBI). Software-ul de BI care este open source include de obicei două versiuni: o ediție comunitară care poate fi utilizată gratuit și o versiune comercială bazată pe abonament cu suport tehnic de către furnizor. Echipele BI pot accesa, de asemenea, codul sursă pentru utilizări de dezvoltare. În plus, unii furnizori de drepturi de proprietate pentru instrumente BI oferă ediții gratuite, în principal pentru utilizatori individuali.

BI integrat. Instrumentele integrate de BI pun funcționalitatea BI și vizualizarea datelor direct în aplicațiile business. Acest lucru permite oamenilor de afaceri să analizeze datele din aplicațiile pe care le folosesc pentru a-și face treaba. Funcțiile de analiză integrate sunt cel mai frecvent încorporate de către furnizorii de software de aplicații, dar dezvoltatorii de software din corporații le pot include și în aplicații de acasă.

BI colaborativ. Acesta este mai mult un proces decât o tehnologie specifică. Acesta implică combinația de aplicații BI și instrumente de colaborare pentru a permite diferiților utilizatori să lucreze împreună la analiza datelor și să partajeze informații între ei. De exemplu, utilizatorii pot adnota date BI și rezultate analitice cu comentarii, întrebări și evidențiere prin utilizarea chat-ului online și a instrumentelor de discuție.

Inteligența localizării (LI). Aceasta este o formă specializată de BI care permite utilizatorilor să analizeze date de localizare și geo spațiale, cu funcționalitate de vizualizare a datelor pe hartă încorporată. Informațiile privind locația oferă date despre elementele geografice din datele și operațiunile comerciale. Utilizările potențiale includ selectarea site-ului pentru magazinele cu amănuntul și facilitățile corporative, marketingul bazat pe localizare și managementul logisticii.

Exemple de situații în care este nevoie de BI

În termeni generali, situațiile în care organizațiile utilizează BI includ:

  • monitorizarea performanței afacerii sau a altor tipuri de valori
  • sprijinirea luării deciziilor și a planificării strategice
  • evaluarea și îmbunătățirea proceselor de afaceri
  • oferirea angajaților operaționali informații utile despre clienți, echipamente, lanțuri de aprovizionare și alte elemente ale operațiunilor comerciale
  • identificarea tendințelor, tiparelor și a relațiilor prin date

Situațiile specifice și aplicațiile BI variază de la o industrie la alta. De exemplu, firmele de servicii financiare și asigurătorii folosesc BI pentru analiza riscurilor în timpul proceselor de împrumut și aprobare a politicilor și pentru a identifica produse suplimentare pe care să le ofere clienților existenți pe baza portofoliilor lor actuale. BI îi ajută pe comercianții cu amănuntul să gestioneze campaniile de marketing, planificarea promoțională și gestionarea stocurilor, în timp ce producătorii se bazează pe BI atât pentru analiza istorică, cât și în timp real a operațiunilor din producție și pentru a-i ajuta să gestioneze planificarea producției, achizițiile și distribuția.

Companiile aeriene și lanțurile hoteliere sunt mari utilizatori de BI pentru lucruri precum urmărirea capacității de zbor și a ratelor de ocupare a camerelor, stabilirea și ajustarea prețurilor și programarea angajaților. În cazul furnizorilor de servicii medicale, BI și analiticele sunt utile pentru diagnosticarea bolilor și a altor afecțiuni medicale și în scopul de a îmbunătăți nivelul de îngrijire a bolnavilor și rezultatele. Universitățile și sistemele școlare folosesc BI pentru a monitoriza valorile generale ale performanței elevilor și pentru a identifica persoanele care ar putea avea nevoie de asistență, printre alte aplicații.

BI pentru procesarea Big Data

Platformele BI sunt utilizate din ce în ce mai mult ca interfețe front-end pentru sistemele care rulează un volum mare de date, asa numitele big data , care conțin o combinație de date structurate, nestructurate și semi structurate, a căror volum, viteza de apariție/modificare, varibilitate structurală și veracitate de relevanta sunt atât de mult peste structurile de ate uzuale, încât ridică noi provocări (cei 4 V din Big Data).
Software-ul modern BI oferă de obicei opțiuni de conectivitate flexibile, permițându-i să se conecteze la o serie de surse de date. Acest lucru, împreună cu interfața de utilizator (UI) relativ simplă din majoritatea instrumentelor BI, îl face o potrivire bună pentru arhitecturile destinate unui volum mare de date, indiferent de tipologia mai mult sau mai puțin structurată găsită în date.

Utilizatorii de instrumente BI pot accesa sistemele Hadoop și Spark, bazele de date NoSQL și alte platforme big data, pe lângă depozitele de date convenționale, și pot obține o imagine unificată a diverselor date stocate în acestea. Acest lucru permite unui număr mare de utilizatori potențiali să se implice în analiza seturilor cu volum mare de date, în loc ca experții în data science să fie singurii cu vizibilitate asupra datelor.

Alternativ, sistemele care rulează un volum mare de date servesc drept zone de stocare a datelor brute care ulterior sunt filtrate și rafinate și apoi încărcate într-un depozit de date pentru a fi analizate de către utilizatorii BI.

BI vs. analize de date, analize de business și analize avansate

Utilizarea sporadică a termenului de business intelligence datează cel puțin din anii 1960, dar consultantului Howard Dresner i se atribuie prima propunere a termenului,  în 1989, ca o frază umbrelă pentru aplicarea tehnicilor de analiză a datelor pentru a sprijini procesele de luare a deciziilor în afaceri. Ceea ce a devenit cunoscut sub numele de instrumente BI a evoluat de la tehnologii de analiză anterioare, adesea bazate pe mainframe, cum ar fi sistemele de sprijinire a deciziilor și sistemele de informații executive care au fost utilizate în principal de către directorii executivi.

BI este uneori utilizată interschimbabil cu analiza de business. În alte cazuri, analiza de afaceri este utilizată fie mai restrâns pentru a se referi la analize avansate, fie mai larg pentru a le include pe amândouă, analiza de afaceri și BI. Între timp, analiza datelor este în primul rând un termen general care cuprinde toate formele de BI și aplicații de analiză.

Aceasta include principalele tipuri de analiză a datelor:

  • analiza descriptivă, care este de obicei ceea ce oferă BI
  • analize predictive, care modelează comportamentul și rezultatele viitoare
  • analize prescriptive, care recomandă acțiuni de business
O altă perspectivă în domeniu separă:
  • analizele vizuale oferite de BI (în care revine utilizatorului uman să identifice pattern-uri în date)
  • de analizele avansate (în care, având în vedere complexitatea și volumul datelor analizate, revine aplicațiilor să extragă pattern-urile și să le prezinte utilizatorului spre validare).

Furnizorii de BI și piața

Instrumentele de BI self-service și instrumentele de vizualizare a datelor au devenit standardul pentru software-ul modern BI. Tableau, Qlik și Spotfire, care acum face parte din Tibco Software, au preluat conducerea în dezvoltarea tehnologiei de self-service devreme și au devenit concurenți proeminenți pe piața BI până în 2010. Majoritatea furnizorilor de instrumente tradiționale de interogare și raportare BI și-au urmat calea de atunci atunci. Acum, practic fiecare instrument major de BI încorporează funcții de self-service, precum descoperirea datelor vizuale și interogarea ad hoc.

În plus, platformele moderne de BI includ de obicei:

  • software de vizualizare a datelor pentru proiectarea de diagrame și alte infografuri pentru a arăta datele într-un mod ușor de înțeles
  • instrumente pentru construirea tablourilor de bord BI, rapoarte și tablouri de bord de performanță care afișează date vizualizate pe KPIs și alte valori de business
  • caracteristici de detaliere a datelor pentru combinarea vizualizărilor și textului în prezentări pentru oamenii de afaceri
  • monitorizarea utilizării, optimizarea performanței, controale de securitate și alte funcții pentru gestionarea implementărilor BI

În general, instrumentele de BI sunt disponibile de la zeci de furnizori. Principalii furnizori IT care oferă software BI sunt: Microsoft, Qlik și Tableau, achiziționat în 2019 de către Salesforce. Printre furnizorii consacrați de BI se numără și IBM , care a achiziionat pe Cognos și pe SPSS, Oracle cu achiziția lui Hyperion, SAP care a achiziționat pe Business Objects. Microstrategy  și SAS sunt alți 2 furnizori independenți, care sunt pe piață de multă vreme, de asemenea, Google a intrat mai recent în această piață prin Looker, achiziționat în 2020. Alți furnizori notabili de BI sunt:  Alteryx, Domo, GoodData, Infor, Birst, Information Builders, Logi Analytics, Pyramid Analytics, Sisense, ThoughtSpot și Yellowfin.

În timp ce platformele BI cu funcții complete sunt cele mai utilizate tehnologii de BI, piața BI include și alte categorii de produse. Unii furnizori oferă instrumente special pentru utilizări BI integrate; exemplele includ GoodData și Logi Analytics. Companii precum Looker sau Sisense pun accentul pe simplitate, pe cand ThoughtSpot vizează aplicații complexe de analiză a datelor. Diverși specialiști în tablouri de bord și vizualizarea datelor se concentrează pe anumite părți finale, de vizualizare din procesele BI, pe când alți furnizori oferă și  specializări în instrumente de prelucrare a datelor, aducând domeniul la intersecția cu uneltele și platformele de Data Warehousing sau cu cele de Data Integration sau Data Catalog.

Tendințe BI

În plus față de managerii BI, echipele de BI includ, în general, un amestec de arhitecți BI, dezvoltatori BI, analiști BI și specialiști BI care lucrează îndeaproape cu arhitecți de date, ingineri de date și alți profesioniști în gestionarea datelor. Analiștii de business și alți utilizatori finali sunt, de asemenea, adesea incluși în procesul de dezvoltare BI pentru a reprezenta partea de afaceri și pentru a se asigura că nevoile acesteia sunt îndeplinite.

Pentru a ajuta la acest lucru, un număr tot mai mare de organizații înlocuiesc dezvoltarea tradițională de project management, cu abordări de de dezvoltare software agile pentru a împărți proiectele BI în bucăți mici și pentru a oferi noi funcționalități pe o bază incrementală și iterativă. Acest lucru permite companiilor să utilizeze caracteristicile BI mai rapid și să rafineze sau să modifice planurile de dezvoltare pe măsură ce nevoile business-ului se schimbă sau apar cerințe noi.

Alte tendințe notabile pe piața BI includ următoarele:

  • Proliferarea tehnologiilor de analiză augmentată. Instrumentele BI oferă din ce în ce mai multe funcții de interogare a limbajului natural ca o alternativă la scrierea interogărilor în SQL sau în alt limbaj de programare, plus algoritmi AI și de învățare automată care ajută utilizatorii să găsească, să înțeleagă și să pregătească date și să creeze diagrame și alte infografii.
  • Dezvoltare low-code și no-code. Mulți furnizori de BI adaugă, de asemenea, instrumente grafice care permit dezvoltarea aplicațiilor BI cu codificare redusă sau deloc.
  • Utilizarea sporită a cloud-ului. Sistemele BI au început inițial să se mute în cloud, parțial deoarece depozitele de date au fost implementate în principal în centre de date locale. Dar implementările în cloud atât a depozitelor de date, cât și a instrumentelor BI sunt în creștere; la începutul anului 2020, firma de consultanță Gartner a declarat că cele mai noi cheltuieli BI sunt acum pentru proiecte bazate pe cloud.
  • Eforturi de îmbunătățire a înțelegerii datelor. Cu BI self-service care extinde utilizarea instrumentelor de BI în organizații, este esențial să vă asigurați că noii utilizatori pot înțelege și lucra cu datele. Acest lucru determină echipele de BI să includă în programele de formare a utilizatorilor, cursuri pentru dezvoltarea abilităților de înțelegere a datelor. Furnizorii de BI au lansat, de asemenea, inițiative, cum ar fi proiectul condus de Qlik: Data Literacy Project.

Viitorul BI

Având în vedere evoluția spectaculoasă a domeniului inteligenței artificiale și a tehnologiilor de integrare și procesare  a datelor (în special Big Data), plus creșterea continuă a seturilor de date disponibile, inclusiv datorită dezvoltării Internet of Things (IoT), BI-ul are o tendință de valorificare  și integrare  a acestor noi capabilități cu avantajele care deja au consacrat tehnologia.

Astfel AI 2.0 reunește conceptele de tip Augmented Analytics, în cadrul cărora puterea analizei umane este combinată cu cea a analizei automate, facilitându-se astfel pentru prima oară o colaborare continuă între intuiția și flexibilitatea  gândirii umane și viteza de procesare a calculatorului.

Plecând de la OI (Operational Intelligence) și  Prescriptive Analytics, si valorificând puterea uneltelor Big Data și nevoile aduse de IoT, AI 3.0 (Actionable Intelligence) ridică ștafeta și mai sus, oferind, pe baza unor analize în timp real, răspunsuri și analize imediat utilizabile în context.   

Privire în trecutul BI: tehnologia OLAP

Articol preluat din www.techtarget.com, adaptat și adăugit de QQinfo

Pentru soluții QQinfo, vizitați pagina: QQsolutions

Pentru detalii despre Qlik, vizitați pagina: Qlik